gtag('config', 'UA-132871016-2');De voordelen van bewust hardlopen - Hardloopenergie

Hardlopen doe je niet alleen met je voeten

Hardlopen doe je niet alleen met je voeten
Blessures en pijntjes

Zowel beginnende als gevorderde hardlopers hebben vaak last van pijntjes en blessures. Dit komt omdat ze hun lichaam vaak eenzijdig belasten met de herhalende beweging van het hardlopen. Op zich is er niks mis met hardlopen, sterker nog het biedt een schat aan voordelen. Maar het lichaam werkt het best als het in balans is. Met de eenzijdige beweging van het hardlopen worden specifieke spieren en gewrichten meer belast dan andere. Dit kan op den duur tot overbelasting leiden, met vervelende gevolgen zoals een ‘runners knee’.

Zorg voor balans: versterk je spieren en maak ze flexibeler

Om de kans op blessures te verkleinen is het belangrijk om je lichaam in balans te brengen. Naast het hardlopen is het daarom belangrijk om je spieren te versterken en flexibeler te maken. Zowel krachtoefeningen als yoga oefeningen zijn daarom zeer bevorderlijk voor een hardloper en misschien zelfs essentieel om op lange termijn lekker te kunnen blijven hardlopen. Twee oefeningen zijn zeer cruciaal voor een hardloper; het versterken van de ‘core’ (romp, rug, buik) en het verbeteren van de ademhaling.

Neem je vandaag nog voor om hier meer aandacht aan te besteden. Begin eens met een paar keer per week buikspieroefeningen te doen. Of kom eens meedoen met een les ‘Hardloopenergie en kracht’ of ‘Hardloopenergie en yoga’.

Whatsapp Ons! Heb je een vraag of wil je je inschrijven voor een proefles. App even en dan krijg je zsm een reactie.
Powered by